דף הבית » מאמרים » כיצד נקבע גובה הפיצוי ברשלנות רפואית?

כיצד נקבע גובה הפיצוי ברשלנות רפואית?

הגורמים המטפלים בנו מבחינה רפואית הינם בסך הכל בני אדם, וכמו כל אחד גם הם יכולים לטעות ובמקריים מסויימים אף להתרשל בתפקידם. אלא, שלעומת בעלי מקצוע חופשיים אחרים, כאן מדובר בנזקי גוף בדרגות חומרה שונות ועד לגרימת מוות ברשלנות וקביעת הפיצויים בהתאם. נשאלת השאלה כיצד נקבע גובה הפיצויים וכיצד בכלל ניתן לחשב פגיעה פיזית כתוצאה מרשלנות רפואית? בשורות הקרובות ננסה לענות על כך.
חישוב גובה הפיצויים- עיקרון "השבת המצב לקדמותו"
כאשר מוכחת רשלנות רפואית, בתי המשפט פועלים ע"פ עקרון "השבת המצב לקדמותו", ובמילים אחרות- קביעת העברת סכומי הפיצויים מהמטפל שהתרשל בתפקידו לנפגע. הפיצויים נועדו לשקף את תוצאות הפגיעה והעוגמה הרבה שנגרמה לאדם ומשפחתו, שכן ברור כי לא באמת ניתן להשיב את המצב לקדמותו בעקבות פגיעה גופנית, על אחת כמה וכמה כאשר נגרם מוות.
אילו שיקולים מובאים בחשבון בקביעת גובה הפיצויים?
תוצאות הפגיעה מסתכמות בעוגמות שונות שנחלקות לפן הנפשי והפן הכלכלי, ובכל מקרה ישנה יד חופשית לשופט להחליט כיצד להתייחס לכל מקרה לגופו. השיקולים הם כאמור הפגיעה הנפשית בנפגע וכמו כן, בפגיעה שנגרמה לבני משפחתו בפגיעות קלות, חמורות ועד למצב של פטירת המטופל בעקבות המקרה. השיקול השני הוא כמובן פוטנציאל ההשתכרות שנפגע כתוצאה מהמקרה. על השופט לקבוע כמה "הפסיד" המטופל משכרו משום הפגיעה הפיזית בו או מוגבלותו, ולפצות אותו ואת משפחתו לא רק בהתאם לגובה השכר העכשווי, אלא גם בהתאם להתקדמות הצפויה שלו בעבודה. בנוסף יש לפצות אותו על הפסד הפרשות לקרנות השתלמות, פנסיה, נסיכות מוגברות, אביזרים וטיפולים שכעת הנפגע צריך. בנוסף, בית המשפט שוקל בקביעת גובה הפיצויים גם את העלויות הנלוות למקרה הרשלנות, כגון הוצאות סידורי הקבורה במקרה של גרימת מוות, הוצאות הטיפול הסיעודי במקרה של נכות וכו'. חשוב לציין כי בית המשפט גם לוקח בחשבון את סיכויי ההחמרה העתידית במצב המטופל ומשקלל את הסכומים בהתאם לכך.
שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון
מאחר ופוטנציאל ההשתכרות של אדם הינו גדול יותר ככל שהוא צעיר יותר, הרי שבית המשפט יפסוק על סכומי פיצויים כאלו ואחרים בהתאם לגיל. כנ"ל לגבי אדם שמרוויח משכורות גבוהות בהשוואה לאדם אחר. שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הוא סוג הפגיעה, שיכול להיות אסתטי או תפקודי שמשפיע על הכנסתו. גם נסיבות האירוע לעיתים רלוונטיות, למשל, הופעת צלקות לאחר ניתוח מתיחת בטן שבוצע ברשלנות אינה ברת השוואה לאדם שעבר בדיקת גסטרוסקופיה רשלנית שבעקבותיה פוספס האבחון של סרטן הקיבה. פיצויים בגין פגיעה תפקודית עשויים כמעט תמיד להיות גבוהים יותר מפגיעות אסתטיות, כמובן, בתלות דרגת החומרה בכל מקרה ספציפי. מאידך למשל פגיעה אסתטית חמורה לנערה עלולה להיות בעלת השפעה רבה גם על מצבה הנפשי ועלולה לזכות אותה גם בנכות נפשית.
בכל מקרה, חשוב מאוד להתקשר עם עורך דין רשלנות רפואית בעל ניסיון, על מנת לנקוט באסטרטגיה הנכונה לקבלת מלוא הפיצויים עבור המקרה הספציפי שלכם.

לקבלת ייעוץ ראשוני ע"י עורך דין לרשלנות רפואית בתל אביב, צרו קשר

טלפון 050-9695518 | מייל office@gutterman.org

Open chat
דילוג לתוכן