דף הבית » מאמרים » היעדר רשומות רפואיות במשפטי רשלנות רפואית – מה משמעות הדבר?

היעדר רשומות רפואיות במשפטי רשלנות רפואית – מה משמעות הדבר?

תיעוד הרשומות הרפואיות של מטופל הכרחי על מנת לטפל בו בצורה הטובה ביותר. בעת שמטופל מגיע לקבלת טיפול, הרי שהרופא נדרש להבין את ההיסטוריה הרפואית שלו וכן לאבחן את מצבו הנוכחי, על מנת לאפיין את הטיפול הנדרש. בכל מקרה בו תיעוד שכזה לא מתקיים, במזיד או בשוגג, הרי שיתכן כי היעדרו יגרום לנזק למטופל, מה שעשוי להוות בסיס ל תביעת רשלנות רפואית.

מהו הרישום הרפואי הנדרש ?

  1. זהות המטופל וכל הפרטים המזהים אודותיו.
  2. עברו הרפואי של המטופל כפי שמסר.
  3. אבחון מצבו הרפואי הנוכחי.
  4. תיעוד כל בדיקה שנעשתה וכל תרופה שניתנה.
  5. הוראות טיפול להמשך (אם במוסד רפואי או בבית).

על מי מוטלת האחריות לתיעוד הרשומות הרפואיות של המטופל?

תיעוד כל המידע הרפואי אודות המטופל מוטלת על הצוות הרפואי המטפל (רופאים, אחיות, טכנאים וכו'), וכן על המוסד הרפואי עצמו. כאשר המטופל מבקש לקבל את הרשומות הרפואיות לידיו, נדרש לציין זאת ולתעד את דבר המסירה.

עמדתו של בית המשפט בעת תביעת רשלנות רפואית כלפי תיעוד חסר

כאשר מתברר כי במהלך טיפול בתובע לא נערך תיעוד הרפואי כנדרש, ואם מתברר כי חסרות רשומות רפואיות, הרי שבית המשפט עלול לראות בכך עילה לרשלנות רפואית. מקרה של רשלנות רפואית כזה הוא למשל מצב בו מטופל קיבל מנה כפולה של תרופה, בשל העובדה כי קיבל אותה פעם אחת מבלי שנרשם הדבר, ולאחר זמן קצר קיבל אותה שוב מידי גורם מטפל אחר, שלא ראה כל רישום אודות התרופה שניתנה. בסופו של דבר, היעדר רישום רפואי במקרה הנ"ל לא פגע רק בתיעוד האירוע, כי אם גם בטיפול בחולה בזמן אמת, מה שיכול לגרום לנזק קשה ואף למוות.
זאת ועוד – בעת שמוכח חוסר ברישום רפואי, הרי שנטל ההוכחה המשפטי רשלנות רפואית עעלול לעבור מהתובע אל הנתבע. בכך, מקרים אלה, של חוסר ברשומות רפואיות, הרי שקשה מאוד להתחקות אחר המקרה שבגינו נגרמה רשלנות רפואית, ועל הנתבע יהיה הנטל להוכיח שלא התרשל למרות הנזק שנגרם – מה שמעמיד את הצד הנתבע (הצוות הרפואי המטפל) בעמדה נחותה במשפט עצמו. אין בכך כדי להבטיח זכייה אוטומטית של הצד התובע, אולם ללא ספק מדובר בנתון כבד משקל בשיקולים  על המשך המשפט ותוצאותיו.

לקבלת ייעוץ ראשוני ע"י עורך דין לרשלנות רפואית בתל אביב, צרו קשר

טלפון 050-9695518 | מייל office@gutterman.org

Open chat
דילוג לתוכן