דף הבית » מאמרים » רשלנות רפואית בטיפולי פוריות – להיות הורים בכל מחיר?

רשלנות רפואית בטיפולי פוריות – להיות הורים בכל מחיר?

זוגות המגיעים לטיפולי פוריות מגיעים אליהם בתערובת תחושות של ייאוש ותקווה. זוגות אלה רואים בטיפולי הפוריות את האפשרות האחרונה העומדת בפניהם בהבאת ילד ביולוגי, לפיכך מצויים במצב רגיש במיוחד. על כן, קל להבין מדוע מקרי רשלנות רפואית הקשורים בטיפולי פוריות הם מקרים רגישים במיוחד, שעשויים להשפיע על כל חייהם של ההורים ושל הילד שייוולד.

כמה מילים על טיפולי פוריות

טיפולי פוריות נועדו לעזור לזוגות שאינם מצליחים להתעבר, למרות שהם מקיימים יחסי מין ללא הגנה במשך חצי שנה עד שנה לפחות. טיפולי פוריות מתחלקים לשני סוגים עיקריים – טיפולים שמטרתם להסדיר את הביוץ ואת ההזרעה וטיפולי פוריות חוץ גופיים (הקרויים גם טיפולי IVF), בהם נעשה החיבור בין הזרע והביצית באמצעי מעבדה, והעוברים שנוצרו מהפריות אלה נשמרים בהקפאה, עד אשר מבקשת האישה להשתילם ברחמה.
הסיכונים המצויים בטיפולי פוריות הם רבים ומקרי רשלנות רפואית עשויים לקרות בכל אחד מהשלבים הכרוכים בהם. בין הסיכונים אפשר למנות פגיעה בשחלות או ברחם, שגיאה במינוני תרופות ותגובות שונות של הגוף לתרופות אלה, סיבוכים בהריון שלאחר טיפולי פוריות ועוד. בחו"ל אף אירעו מקרים בהם הושתלו עוברים של אישה אחת ברחמה של אישה אחרת.

מתי הופכת בעיה בטיפולי פוריות למקרי רשלנות רפואית ?

מקרי רשלנות רפואית בטיפולי פוריות יכולים לקרות כאשר המטופלת אינה מודעת מספיק לסכנות העומדות בפניה במסגרת הטיפול, כך שלא נתנה הסכמה מדעת לטיפולים אלה באופן מלא.
לדוגמא, אחד האמצעים המשמשים בעת טיפולי פוריות הוא נטילת אסטרוגן לשם גירוי יתר של השחלה והגברת ייצור הביציות. על מנת להימנע ממקרי רשלנות רפואית, על הרופא לידע את המטופלות שלו על הקשר הסיבתי שנמצא בין לקיחת ההורמון ובין הסיכוי המוגבר לחלות בסרטן השד. יתכן ונשים מסוימות תבחרנה שלא לעבור את טיפולי הפוריות, לנוכח מידע זה ולבחור בדרכים אחרות על מנת להיכנס להריון.
חשוב לדעת, כי רשלנות רפואית בטיפולי פוריות עשויה להיות גם כתוצאה מכשלים טכניים הקשורים באופן שמירת העוברים, בתפעול הציוד המשמש לבדיקות ולטיפולים וכן הלאה.

דוגמא של רשלנות רפואית בטיפולי פוריות – פרשת הביציות

אחד המקרים הזכורים בנושאי רשלנות רפואית בטיפולי פוריות הוא "פרשת הביציות", בו נלקחו ביציות ממטופלות בלא ליידע אותן על שביציות אלה משמשות כתרומה. על מנת להפיק יותר ביציות מנשים אלה, ניתנה להן תרופת האסטרוגן מבלי ליידע אותן על הסכנות שבלקיחתה, מה שבהחלט מתפרש בתור רשלנות רפואית מהמעלה הראשונה, בעיקר כשמדובר בניצול הנשים מבלי שנתנו הסכמה מדעת לשאיבת הביציות מגופן לצורך תרומה.

לקבלת ייעוץ ראשוני ע"י עורך דין לרשלנות רפואית בתל אביב, צרו קשר

טלפון 050-9695518 | מייל office@gutterman.org

Open chat
דילוג לתוכן